- Homepage
- Σελίδες
- Έφηβοι: 12-18
Γνωρίζεις ότι ...
- Για να είσαι νόμιμος χρήστης του Instagram πρέπει να είσαι πάνω απο 13 χρονών
- Η ανάρτηση προσωπικών δεδομένων, φωτογραφιών, κλπ σε μια στιγμή της ζωής σας που είσαστε χαλαροί και δεν σκεφτόσαστε πως αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ή να αξιολογηθούν από τα μελλοντικά σας αφεντικά, ίσως σας στοιχήσουν
- Έχουν γίνει καταγγελίες για τα κοινωνικά δίκτυα σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων, αφού έχουν καταγραφεί περιστατικά κλοπής φωτογραφιών, δεδομένων αλλά και ολόκληρων profile από άλλους χρήστες (και όχι μόνο)
- Οι χρήστες που επιθυμούν να διαγράψουν εντελώς τα δεδομένα τους πρέπει, σύμφωνα με την αυτοματοποιημένη απάντηση από την εξυπηρέτηση πελατών Instagram, «να συνδεθούν και να διαγράψουν όλο το περιεχόμενο του λογαριασμού τους»
Κοινωνικά Δίκτυα: Προσοχή στις παγίδες
Πρώτη παγίδα: Κλοπή Προσωπικών δεδομένων ή Παραβίαση της Ιδιωτικής μας ζωής
Γνωρίζεται πως όταν δημιουργήσουμε ένα λογαριασμό στο Instagram εξ ορισμού όλοι οι χρήστες του Instagram έχουν πρόσβαση σε ότι πληροφορίες, δεδομένα ανεβάσουμε πάνω στο λογαριασμό μας;
Σκεφτείτε το διαφορετικά… Αν έρθει ένας άγνωστος στο δρόμο και σας ζητήσει να του δώσετε μια φωτογραφία σας ή σας ρωτήσει να του πείτε πού μένετε θα του πείτε; Με την ίδια λογική δεν τα το κάνατε ούτε στο Instagram.
Βεβαιωθείτε λοιπόν ότι στο εικονικό σας προφίλ έχουν πρόσβαση μόνο οι φίλοι σας!!!.
Πώς μπορώ να ανακτήσω τον λογαριασμό μου στο Instagram σε περίπτωση που έχει παραβιαστεί;
Όταν πρόκειται για παραβίαση λογαριασμού στο Instagram, θα πρέπει να πραγματοποιήσετε τη διαδικασία για ανάκτηση του λογαριασμού σας ακολουθώντας τα πιο κάτω βήματα, μέσω της συσκευής που κάνατε πιο συχνά σύνδεση στον λογαριασμό σας.
- Στο αρχικό παράθυρο τουInstagram όπου ζητάει email, τηλέφωνο ή όνομα χρήστη, εσείς συμπληρώστε το όνομα χρήστη ακριβώς όπως είναι το όνομα χρήστη (username) στο λογαριασμό σας εκείνη τη στιγμή. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι παραβάτες (hackers) αλλάζουν το όνομα χρήστη στον παραβιασμένο λογαριασμό, γι’ αυτό χρειάζεται να αναζητήσετε τον λογαριασμό σας και να δείτε πώς ακριβώς είναι το όνομα χρήστη εκείνη τη στιγμή.
- Παραβλέψετε τον κωδικό και επιλέξτε το “Ξεχάσατε τον κωδικό σας;” / “Forgot password?” ή “Ξεχάσατε τα στοιχεία σύνδεσης;” / “Forgot login details? ή ‘‘δεν μπορείτε να επαναφέρετε τον κωδικό σας;’’/ Can’t reset your password?’’.
- Στη συνέχεια, θα σας ζητήσει να συμπληρώσετε ξανά τοemail, τηλέφωνο ή όνομα χρήστη και εσείς θα βάλετε ξανά το όνομα χρήστη όπως και στο βήμα 1. Εναλλακτικά, μπορεί να σας το έχει ήδη συμπληρωμένο και εσείς απλώς θα πατήσετε ‘‘ΣΥΝΕΧΕΙΑ’’.
- Στο επόμενο βήμα, θα σας δώσει την επιλογή να σας σταλεί ένας κωδικός, όμως τα στοιχεία που θα εμφανίζονται (email και τηλέφωνο δεν είναι δικά σας, είναι τουHacker – ΠΡΟΣΟΧΗ!!!).Θα πρέπει να επιλέξετε την επιλογή που εμφανίζεται με μπλε γράμματα στο κάτω μέρος της οθόνης σας και θα λέει: ‘’Δεν έχω πλέον πρόσβαση σε αυτά/No longer have access to these’’. Μπορεί, ωστόσο, να μην σας εμφανίζει το βήμα αυτό, και να σας εμφανίζει Δοκιμή με άλλο τρόπο/Try another way. Σε αυτή την περίπτωση, επιλέγετε, Δοκιμή με άλλο τρόπο/Try another way και έπειτα ‘’Δεν έχω πλέον πρόσβαση σε αυτά/No longer have access to these’’.
- Στη συνέχεια, θα σας δώσει την επιλογή να σταλεί κωδικός στοemail ή στο τηλέφωνό σας, ανάλογα με το τι είχατε καταχωρημένο. (Αν δεν έχετε πρόσβαση σε κανένα από τα δύο, τότε η διαδικασία δεν μπορεί να προχωρήσει, και δεν υπάρχει τρόπος ανάκτησης του λογαριασμού.)
- Σημειώστε τον κωδικό που σας στάλθηκε και πατήστε ‘‘ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ’’.
- Στο επόμενο βήμα, θα σας ζητήσει και πάλι να καταχωρήσετε έναν 6ψήφιο κωδικό, ο οποίος όμως θα σταλεί στο άτομο που παραβίασε τον λογαριασμό σας. Για το λόγο αυτό, επιλέξετε “Χρήση άλλης μεθόδου”/ “Try another way“.
- Στη συνέχεια, από τις διάφορες επιλογές, εσείς πρέπει να επιλέξετε, “Λήψη υποστήριξης”/ “Get support“.
- Στη συνέχεια, επιλέξετε, “Ο λογαριασμός μου έχει παραβιαστεί”/ “My account was hacked“.
- Έπειτα, επιλέξετε ότι έχετε μια φωτογραφία στον λογαριασμό σας.
- Στο επόμενο βήμα, θα σας ζητήσει να συμπληρώσετε τοemail σας. Μπορεί να είναι οποιοδήποτε, ανεξάρτητα αν το χρησιμοποιούσατε για το Instagram. Ωστόσο, χρειάζεται να έχετε άμεση πρόσβαση στο συγκεκριμένο email γιατί θα σας σταλεί ένας κωδικός που θα πρέπει να σημειώσετε.
- Πληκτρολογήστε τον κωδικό που λάβατε στο email σας και επιλέξετε ‘‘ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ’’.
- Στη συνέχεια θα ζητήσει την άδειά σας για να ανοίξει η κάμερα και να ξεκινήσει η διαδικασία λήψης ενός selfie video για ταυτοποίηση.
- Ακολουθήστε τις οδηγίες και μόλις το βίντεο ολοκληρωθεί, πατήστε ‘‘ΥΠΟΒΟΛΗ’’ για να σταλεί στοInstagram.
- Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα λάβετε σχετική ενημέρωση από το Instagram ότι το αίτημα σας θα εξεταστεί εντός δύο εργάσιμων ημερών.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:
*Σε περίπτωση που λάβετε θετική απάντηση για επανάκτηση του λογαριασμού σας, με την θέσπιση νέου κωδικού πρόσβασης και με την είσοδο σας στο λογαριασμό σας, θα πρέπει να:
- ΠροχωρήσετεΑΜΕΣΑ, σε διαγραφή των προσωπικών στοιχείων που έχει προσθέσει οhacker (π.χ., τον αριθμό τηλεφώνου του ή και διεύθυνση email). Ως εκ τούτου δεν θα μπορεί να λάβει ξανά ειδοποίηση. Για να μπορέσετε να προχωρήσετε με αυτή την ενέργεια και τις επόμενες (2 και 3), θα πρέπει να μεταβείτε στο μενού (επιλέγοντας τις 3 γραμμές στο δεξιά επάνω μέρος της οθόνης σας) και στη συνέχεια να επιλέξετε “Ρυθμίσεις και απόρρητο” και ακολούθως “Κέντρο διαχείρισης λογαριασμών”. Στη συνέχεια επιλέξτε “προσωπικά στοιχεία” και “Στοιχεία επικοινωνίας” και διαγράψτε όσα δεν είναι δικά σας (όπως αναφέρεται πιο πάνω). Σημαντική σημείωση! Σε περίπτωση που δεν σας επιτρέπει να αφαιρέσετε κάποιο στοιχείο επικοινωνίας, τότε θα πρέπει να μεταβείτε στην ενότητα “Λογαριασμοί” (βρίσκεται επίσης στο “Κέντρο διαχείρισης λογαριασμών”) και να διαγράψετε όσους λογαριασμούς δεν είναι δικοί σας (οι λογαριασμοί έχουν προστεθεί από το άτομο που παραβίασε τον λογαριασμό σας). Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ελέγξετε και αυτή την ενότητα.
- Επίσης, θα πρέπει να πάτε στο σημείο όπου βλέπετε ποιες συνδεδεμένες συσκευές υπάρχουν οι οποίες δε σας ανήκουν. Για την αφαίρεση των πιο πάνω, θα πρέπει να πληκτρολογήσετε το νέο σας κωδικό. Η ρύθμιση αυτή βρίσκεται στην ενότητα “Kωδικός πρόσβασης και ασφάλεια” στο “Κέντρο διαχείρισης λογαριασμών” (βλ. βήμα 1).
- Ενεργοποιήστε τις ρυθμίσεις ασφαλείας – Ενεργοποίηση ταυτότητας δύο παραγόντων (στο σημείο κωδικός και ασφάλεια). Η ρύθμιση αυτή βρίσκεται στην ενότητα “Kωδικός πρόσβασης και ασφάλεια” στο “Κέντρο διαχείρισης λογαριασμών” (βλ, βήμα 1).
Δεύτερη παγίδα: Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullyiong)
Διαδικτυακός Εκφοβισμός είναι ο εκφοβισμός ο οποίος συμβαίνει μέσω του Διαδικτύου. Περιλαμβάνει εσκεμμένη, επαναλαμβανόμενη και εχθρική συμπεριφορά απέναντι σε κάποιο άτομο με σκοπό να το απομονώσει ή να το βλάψει. Ο Διαδικτυακός Εκφοβισμός συνήθως έχει τη μορφή ενός εκφοβιστικού, ρατσιστικού ή προσβλητικού ηλεκτρονικού μηνύματος, φωτογραφίας ή βίντεο.
Π.χ.
- Αν κάποιος επανειλημμένα γράφει κάτι προσβλητικό για εσάς είναι εκφοβισμός.
- Αν κάποιος έχει ανεβάσει ένα βίντεο ή μια φωτογραφία σας η οποία σας κάνει να νιώθετε άβολα και παρόλο που του το ζητήσατε δεν το κατεβάζει είναι εκφοβισμός
- Εμπιστευτείτε το αμέσως σε κάποιον ενήλικα (γονιός, καθηγητής, φίλος)
- Σταματήστε αμέσως την επικοινωνία με τον θύτη. Έχετε την δυνατότητα να φιλτράρετε ή να μπλοκάρετε τα μηνύματα από άτομα που σας παρενοχλούν
- Αν χρειαστεί καταγγείλετε το περιστατικό στην Αστυνομία ή σε κάποια από τις Γραμμές Βοήθειας (Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου 1480).
Τρίτη Παγίδα: Αποπλάνηση
Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, στην Κύπρο, όσον αφορά τη σεξουαλική παρενόχληση ανηλίκων το 2004 είχαμε 11 υποθέσεις, το 2005 είχαμε 19 υποθέσεις και το 2006 22 υποθέσεις. Μάλιστα φαίνεται ότι τα αγόρια πιο εύκολα αποδέχονται τέτοιους είδους συναντήσεις.
Για τον λόγο αυτό:
- Μην ανεβάζετε πολύ προσωπικά σας στοιχεία στο facebook που να διευκολύνουν τον εντοπισμό: Τηλέφωνα, διευθύνσεις, φωτογραφίες που να φαίνετε το σπίτι μας, το σχολείο τα μέρη όπου συχνάζουμε.
- Μην δεχτείτε ποτέ να συναντήσετε κάποιο ξένο τον οποίον γνωρίσατε στο facebook. Δεν ξέρετε ποιος κρύβετε πίσω από την μάσκα του Διαδικτύου. Μπορεί να μην είναι αυτός που λέει.
- Σταματήστε αμέσως άβολες συζητήσεις και αποθηκεύουμε αντίγραφα της συνομιλίας
- Αν κάτι σας προκαλέσει ανησυχία, θα πρέπει αμέσως να αποθηκεύσουν αντίγραφα της συνομιλίας, να εγκαταλείψετε την συνομιλία και να το πείτε σε κάποιο ενήλικα.
Τί πρέπει να προσέχεις στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Instagram)
- Βεβαιώσου ότι το προφίλ σου είναι προσβάσιμο μόνο από τους φίλους σου
- Μη δίνεις σε κανέναν τον κωδικό πρόσβασης στο εικονικό προφίλ σου. Όποιος αποκτά πρόσβαση σε αυτό μπορεί να διαχειριστεί πλήρως τα δεδομένα που εμφανίζονται σε αυτό.
- Μην ανεβάζεις στο προφίλ σου φωτογραφίες όπου φαίνεται καθαρά η τοποθεσία στην οποία βρίσκεσαι, ειδικότερα αν πρόκειται για το σπίτι σου, το σχολείο ή μέρη που συχνάζεις. Έτσι θα μειώσεις τις πιθανότητες εντοπισμού σου στον φυσικό κόσμο.
- Να θυμάσαι ότι, ακόμα και όταν διαγράψεις το προφίλ σου, πολλές πληροφορίες δεν αφαιρούνται και ενδέχεται επίσης να τις συναντήσεις και αλλού στο Διαδίκτυο
- Να γνωρίζεις ότι, από τη στιγμή που θα προσθέσεις στη λίστα των φίλων σου κάποιο άτομο (αποδοχή «friend request»), αυτό αποκτά πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα που εμφανίζονται στο προφίλ σου, μεταξύ των οποίων οι φωτογραφίες και τα στοιχεία επικοινωνίας σου
- Αν θέλετε να λαμβάνετε ενημερώσεις από χρήστες που θεωρείτε ενδιαφέροντες, χωρίς όμως να τους γνωρίζετε προσωπικά (π.χ. δημοσιογράφους, διασημότητες ή πολιτικούς), μπορείτε να τους ακολουθήσετε, αντί να τους στείλετε αίτημα φιλίας.
- Αν δεχτείς οποιοδήποτε είδος εκφοβισμού σταμάτα αμέσως την επικοινωνία με το θύτη και ενημέρωσε αμέσως κάποιος ενήλικα. Αν χρειαστεί κατάγγειλε το περιστατικό στην Αστυνομία ή με τη Γραμμή βοήθειας 1480.
- Μην δεχτείς να συναντήσεις κάποιο άτομο το οποίο γνώρισες από το Instagram