Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ως συντονιστής του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου (https://www.cybersafety.cy) και της Γραμμής Βοήθειας 1480, παραθέτει τα στατιστικά στοιχεία ενημέρωσης, για την 3η τριμηνία του 2024 (1η Ιουλίου 2024 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2024). Αναλυτικές πληροφορίες για τα στατιστικά καθώς και στατιστικά από προηγούμενες περιόδους μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα https://cybersafety.cy/stats.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480 (Helpline) έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβες/έφηβους, νέες/νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών. Από την 1η Ιουλίου 2024 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2024, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 συνολικά 533 άτομα. Από το σύνολο των κλήσεων, 419 κλήσεις (78.6%) αφορούσαν υπηρεσίες της γραμμής, ενώ 114 κλήσεις (21.4%) δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ.λπ.
Αναφορικά με το σύνολο των περιστατικών που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 54.6% (N=229) ήταν γυναίκες/κορίτσια και το 45.4% (N=190), ήταν άντρες/αγόρια. Όσον αφορά στο προφίλ των ατόμων που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, στην πλειοψηφία τους ήταν ενήλικα άτομα (N=415, 99.1%). Ένα μικρό ποσοστό (N=4, 0.9%) ήταν ανήλικα άτομα και αποτάθηκαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα, περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού. Σημειώνεται επίσης ότι μόλις το 1.2% (N=5) των κλήσεων από ενήλικα άτομα έγινε από γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και αφορούσε σε διαδικτυακές δυσκολίες για εφήβους στο Διαδίκτυο.
Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή (Γράφημα 1), η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος (N=332, 79.2%), δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας, μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό ποσοστό αιτημάτων (N=44, 10.5%) αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης. Ένα μικρότερο ποσοστό (N=14, 3.3%) αφορούσε σε περιστατικά σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion) και επίσης, αξιοσημείωτο ποσοστό (N=14, 3.3%) αφορούσε περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού. Από την άλλη, 1.7% (N=7) των κλήσεων αφορούσε καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Στα σχετικά περιστατικά της τρέχουσας τριμηνίας καταγράφηκαν περιστατικά δημιουργίας ψεύτικων/ παραπλανητικών προφίλ και δημοσίευση αναρτήσεων που είχαν στόχο να ενοχλήσουν και να εκφοβίσουν. Στις σχετικές περιπτώσεις οι Λειτουργοί της γραμμής παρείχαν την κατάλληλη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη και προχώρησαν στις κατάλληλες ενέργειες σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για περεταίρω υποστήριξη.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι στα περιστατικά της τρέχουσας τριμηνίας καταγγέλθηκαν περιπτώσεις όπου αρκετοί πολίτες είχαν πέσει θύματα απάτης μέσω παραπλανητικών δημοσιεύσεων στα ΜΚΔ που τους καλούσαν να επενδύσουν με αποτέλεσμα να χάσουν αρκετά χρήματα. Στις σχετικές περιπτώσεις οι Λειτουργοί της Γραμμής 1480, συμβούλευσαν τους καλούντες να επικοινωνήσουν άμεσα με την τράπεζα τους για να ακυρώσουν όποιες τραπεζικές πληροφορίες είχαν κοινοποιήσει στους επιτήδειους, να καταγγείλουν το περιστατικό στον Κλάδο Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και γενικά να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στο μέλλον ώστε να μην κοινοποιούν προσωπικές τους πληροφορίες στο διαδίκτυο και να μην πατούν σε επιβλαβείς συνδέσμους (hyperlinks) σε αναρτήσεις στα ΜΚΔ. Επιπλέον, κατά την τρέχουσα τριμηνία οι Λειτουργοί της Γραμμής 1480 δέχθηκαν αριθμό καταγγελιών που αφορούσε κλήσεις από επιτήδειους στο WhatsApp οι οποίοι προσποιούνταν την αστυνομία και καλούσαν τους πολίτες να στείλουν προσωπικές τους πληροφορίες όπως το έγγραφο της πολιτικής τους ταυτότητας. Το κοινό καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό, να μην ανταποκρίνεται σε κλήσεις αγνώστων αριθμών μέσω WhatsApp και να μην μοιράζεται σε καμία περίπτωση προσωπικές του πληροφορίες και έγγραφα.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης, σε πραγματικό χρόνο, από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου, στα παιδιά, τους/τις εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης.
Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας, ανώνυμα και χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 9.00 – 13.00 & 15:00 – 18:00, και Σάββατο 10:00 – 13:00), είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy , είτε μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα https://www.cybersafety.cy/helpline-report είτε μέσω μηνυμάτων συνομιλίας (https://cybersafety.cy/helpline-chat/ ).