Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ως συντονιστής του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Κύπρου (https://www.cybersafety.cy) και της Γραμμής Βοήθειας 1480, παραθέτει τα στατιστικά στοιχεία ενημέρωσης, για την 3η τριμηνία του 2023 (1η Ιουλίου 2023 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2023). Αναλυτικές πληροφορίες για τα στατιστικά καθώς και στατιστικά από προηγούμενες περιόδους μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα https://cybersafety.cy/stats.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480 (Helpline) έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβες/έφηβους, νέες/νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών. Από την 1η Ιουλίου 2023 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2023, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 συνολικά 1077 άτομα. Από το σύνολο των κλήσεων, 824 κλήσεις (76.5%) αφορούσαν υπηρεσίες της γραμμής, ενώ 254 κλήσεις (23.5%) δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ.λπ.
Αναφορικά με το σύνολο των περιστατικών που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 58.6% (N=483) ήταν γυναίκες/κορίτσια και το 41.4% (N=341), ήταν άντρες/αγόρια. Όσον αφορά στο προφίλ των ατόμων που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, στην πλειοψηφία τους ήταν ενήλικα άτομα (N=805, 97.7%). Ένα μικρό ποσοστό (N=19, 2.3%) ήταν ανήλικα άτομα και αποτάθηκαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα, περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού. Σημειώνεται επίσης ότι μόλις το 3.2% (N=26) των κλήσεων από ενήλικα άτομα έγινε από γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και αφορούσε σε διαδικτυακές δυσκολίες για παιδιά και εφήβους στο Διαδίκτυο.
Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή (Γράφημα 1), η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος (N=448, 54.4%), δηλαδή την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας, μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Την ίδια στιγμή, ένας σημαντικό ποσοστό αιτημάτων (N=196, 23.8%) αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης. Ένα μικρότερο ποσοστό (N=85, 10.3%) αφορούσε σε καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Από την άλλη, 4% (N=33) των κλήσεων αφορούσε περιστατικά σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion), 2.3% (N=19) περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού, και 2.1% (N=17) περιστατικά διαδικτυακής φήμης.
Η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης, σε πραγματικό χρόνο, από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου, στα παιδιά, τους/τις εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξητική τάση στα περιστατικά που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής (Γράφημα 2).
Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας, ανώνυμα και χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 (ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 9.00 – 13.00 & 15:00 – 18:00, και Σάββατο 10:00 – 13:00), είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy, είτε μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα https://www.cybersafety.cy/helpline-report.