- Αρχική
- Εκπαιδεύσεις στα σχολεία
- Εκπαιδεύσεις στα σχολεία 2025-2026
Εκπαιδεύσεις στα σχολεία 2025-2026
Στοχεύοντας στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση, αναφορικά με την ασφαλή και υπεύθυνη χρήση του Διαδικτύου, το Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου – CYberSafety, προσφέρει παρουσιάσεις, διαλέξεις και βιωματικά εργαστήρια για μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικούς και γονείς, σε συνεργασία με όλους τους συνεργάτες του.
Για διευθέτηση υλοποίησης σχετικών δράσεων, από συνεργάτη του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου – CYberSafety, οι Διευθύνσεις των σχολείων καλούνται να επισκεφτούν τη σχετική διαδικτυακή πλατφόρμα του Έργου https://workshops.internetsafety.pi.ac.cy, έτσι ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Κάθε σχολική μονάδα μπορεί να δηλώσει μέχρι και τρεις (3) από τις προσφερόμενες επιλογές. Για τη σχολική χρονιά 2025-2026 η περίοδος των δηλώσεων θα ξεκινήσει από την 6η Οκτωβρίου 2025 και θα διαρκέσει μέχρι την 29η Μαΐου 2026.
Για την είσοδο των σχολείων στην πλατφόρμα, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ο λογαριασμός του σχολείου. Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματός σας, ο/οι συνεργάτης/ες του Έργου θα επικοινωνήσει/ουν μαζί σας, για την επιβεβαίωση/οριστικοποίηση του αιτήματός σας. Συστήνεται όπως οι δηλώσεις, εκ μέρους των σχολείων, πραγματοποιηθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2025, ούτως ώστε να επιτευχθεί ο καλύτερος προγραμματισμός.
Σεμινάρια και εργαστήρια που προσφέρονται για τη σχολική χρονιά 2024-2025

Ας μιλήσουμε για τα Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης: Κίνδυνοι, Τρόποι Αντιμετώπισης και Χρήσιμα Εργαλεία
Για Μαθητές Δημοτικού / Γυμνασίου/Λυκείου/Τεχνικής Σχολής, Γονείς, Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΤΕΠΑΚ
Θέμα σεμιναρίου: Ας μιλήσουμε για τα Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης: Κίνδυνοι, Τρόποι Αντιμετώπισης και Χρήσιμα Εργαλεία
Περιγραφή:
Ερευνητές του εργαστηρίου μας θα επισκεφθούν το σχολείο και θα μιλήσουν σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς για τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Θα παρουσιαστούν οι πιο κοινοί κίνδυνοι που εντοπίζονται στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και γενικότερα στο διαδίκτυο, τρόποι εντοπισμού και αντιμετώπισης τους, όπως επίσης και χρήσιμα εργαλεία και λογισμικό που χρησιμοποιείται για την προστασία των παιδιών. Επίσης, θα παρουσιαστούν τα εργαλεία Cybersafety Family Advice Suite (CFAS) που αναπτύσσονται από την ομάδα μας με στόχο τη προστασία των ανηλίκων και θα συζητηθεί η χρήση τους με τους συμμετέχοντες.
Έπειτα σε δεύτερο χρόνο, μετά την παρουσίαση,θα διεξαχθεί η ατομική αξιολόγηση των εργαλείων CFAS από τους μαθητές η οποία περιλαμβάνει την αλληλεπίδραση των μαθητών με τα εργαλεία υπό την καθοδήγηση του ερευνητή/τριας του εργαστηρίου μας και η συμπλήρωση ερωτηματολογίου ευχρηστίας των εργαλείων. *Απαραίτητη προϋπόθεση η υπογεγραμμένη φόρμα συγκατάθεσης από τους κηδεμόνες για τη συμμετοχή των μαθητών στην ατομική αξιολόγηση των εργαλείων CFAS. Για κάθε συμμετέχοντα υπολογίζεται 15-20 λεπτά χρόνος συμμετοχής.
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού, Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου/Τεχνικής Σχολής, Γονείς, Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι (15 λεπτά για κάθε ατομική συμμετοχή στην αξιολόγηση των εργαλείων CFAS)
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

CYberSafety: Ένα Καλύτερο Διαδίκτυο για τα Παιδιά στην Κύπρο
Για Μαθητές Δημοτικού / Γυμνασίου / Λυκείου / Τεχνικής Σχολής, Γονείς, Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΓΚΥΠΡΙΑ ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ
Θέμα σεμιναρίου: "CYberSafety: Ένα Καλύτερο Διαδίκτυο για τα Παιδιά στην Κύπρο"
Περιγραφή: Η έκθεση των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία σε ψηφιακές τεχνολογίες και περιβάλλοντα προσφέρει ευκαιρίες και προοπτικές για τη μάθηση και την εκπαίδευση, αλλά κρύβει και σημαντικές προκλήσεις. Τα παιδιά και οι νέοι/ες δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι/ες και μπορεί να εκτεθούν σε μια σειρά από κινδύνους και απειλές (π.χ., παράνομη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, εθισμό, ρατσισμό, εκφοβισμό).
Οι παρουσιάσεις είναι στοχευμένες για γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές όλων των βαθμίδων, παρέχοντας σε αυτούς πρακτικές συμβουλές για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, αλλά και απαραίτητες γνώσεις σε θέματα διαδικτυακών τεχνολογιών. Κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων γίνεται αναφορά σε πηγές, εργαλεία και υπηρεσίες για το θέμα.
Σημειώνεται ότι το σχετικό σεμινάριο μπορεί να διεξαχθεί και διαδικτυακά, μέσω του προγράμματος Microsoft Teams.
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού / Γυμνασίου / Λυκείου / Τεχνικής Σχολής, Γονείς, Εκπαιδευτικούς
Διάρκεια: 40 λεπτά / 1 διδακτική περίοδος ή 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι, Άλλο: 60 λεπτά / Απογευματινός Χρόνος
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (7:30 - 10:00), μεσημέρι (10:30 - 13:00), απόγευμα

Προστασία ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο και ψηφιακό αποτύπωμα
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου /Τεχνικής Σχολής, Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Προστασία ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο και ψηφιακό αποτύπωμα
Περιγραφή:
Το σεμινάριο θα εξηγήσει την προστασία της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο και θα αναφέρει τα δεδομένα που αφήνει πίσω του κάποιος (έννοια ψηφιακού αποτυπώματος). Θα γίνει αναφορά και σε σχετική νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων - GDPR).
Ακολούθως θα γίνει αναφορά σε εργαλεία που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου CYberSafety IV, με έμφαση στο εργαλείο ανάλυσης πολιτικών ιδιωτικότητας σε σχέση με το GDPR, στο παιχνίδι για το GDPR που απευθύνεται σε γονείς/κηδεμόνες/εκπαιδευτικούς (https://www.cs.ucy.ac.cy/projects/gdprgame/), και στο παιχνίδι eFollowMe (http://efollowme.cs.ucy.ac.cy/ ).
Σημειώνεται, η δυνατότητα διεξαγωγής του σεμιναρίου και διαδικτυακά, μέσω Microsoft Teams
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου/Τεχνικής Σχολής, Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 40 λεπτά / 1 διδακτική περίοδος
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00), απόγευμα

Εργαστήριο Μοντάζ για Μαθητές / Μαθήτριες σχετικά με τον Διαγωνισμό Παραγωγής Βίντεο για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου /Τεχνικής Σχολής, Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Εργαστήριο Μοντάζ για Μαθητές / Μαθήτριες σχετικά με τον Διαγωνισμό Παραγωγής Βίντεο για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Περιγραφή:
Εκπαίδευση μαθητών/μαθητριών για τη δημιουργία σύντομου βίντεο με θέμα την ασφάλεια στο διαδίκτυο και ειδικότερα για το στάδιο που αφορά στο μοντάζ.
Στόχοι συνάντησης:
1. Ενημέρωση των μαθητών για το μήνυμα που διαπραγματεύεται ο διαγωνισμός "Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο".
2. Εξοικείωση με τους όρους και την ονοματολογία της κινηματογραφικής τέχνης και παραγωγής.
3. Παρουσίαση της διαδικασίας για τη δημιουργία μιας ταινίας.
4. Παρουσίαση κάποιων βασικών αρχών που ακολουθούνται στο μοντάζ.
5. Εξάσκηση στη διαδικασία μοντάζ μέσω λογισμικού.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου/Τεχνικής Σχολής, Εκπαιδευτικοί.
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Ιανουάριος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Για Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Περιγραφή:
Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς.
Οι επιμορφώσεις αφορούν στην ασφαλή και δημιουργική χρήση του διαδικτύου. Στόχος είναι η ενημέρωση για τους κινδύνους και τις απειλές του διαδικτύου και πώς μπορούμε να προστατευτεύσουμε τα παιδιά. Καθημερινά, τα παιδιά εκτίθενται σε επιβλαβείς συμπεριφορές όπως επιθέσεις και παρενόχληση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική τους υγεία και ευημερία.
Ακροατήριο: Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 60 λεπτά / Συνεδρία Προσωπικού
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: 13.00-14.00 Συνεδρία Προσωπικού

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Για Μαθητές Γυμνασίου/Λυκείου/Τεχνικής Σχολής
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Περιγραφή:
Οι επιμορφώσεις αφορούν στην ασφαλή και δημιουργική χρήση του διαδικτύου. Στόχος είναι η ενημέρωση για τους κινδύνους και τις απειλές του διαδικτύου και πώς μπορούμε να προστατευτούμε.
Το σχολείο μπορεί να επιλέξει μία από τις παρακάτω θεματικές, ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών/τριων:
- Ασφάλεια στο διαδίκτυο - Ψηφιακό αποτύπωμα, διαδικτυακή εικόνα/ταυτότητα, ηλεκτρονικό «ψάρεμα» και τρόποι προστασίας
- Η επίδραση του ψηφιακού περιβάλλοντος στην εικόνα των εφήβων
- Πολύωρη ενασχόληση στο διαδίκτυο
- Διαδικτυακά παιχνίδια (online gaming) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) – Ηλικιακά όρια και τρόποι προστασίας
- Ψευδείς ειδήσεις και παραπληροφόρηση
- Διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying)
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου/Λυκείου/Τεχνικής Σχολής
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

Μαθαίνω Ασφαλή Διαδικτυακή Συμπεριφορά μέσα από το Παιχνίδι και τις Ιστορίες
Για Μαθητές Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Μαθαίνω Ασφαλή Διαδικτυακή Συμπεριφορά μέσα από το Παιχνίδι και τις Ιστορίες
Περιγραφή:
Το εργαστήριο με θέμα «Μαθαίνω Ασφαλή Διαδικτυακή Συμπεριφορά μέσα από το Παιχνίδι και τις Ιστορίες» έχει στόχο να εισαγάγει τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού (Α΄–ΣΤ΄ τάξη) σε βασικές αρχές ασφαλούς και υπεύθυνης χρήσης του διαδικτύου. Η προσέγγιση βασίζεται στη δύναμη του παιχνιδιού ως εργαλείου μάθησης και της αφήγησης σε πολλαπλά μέσα (transmedia storytelling), ώστε η μάθηση να γίνεται βιωματική, δημιουργική και διασκεδαστική.
Μέσα από διαδραστικά παιχνίδια, αποστολές, γρίφους και πολυτροπικές ιστορίες, τα παιδιά θα ανακαλύψουν πώς να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα, να αναγνωρίζουν τον διαδικτυακό εκφοβισμό, να διαχειρίζονται με ισορροπία τον χρόνο στην οθόνη και να κατανοούν πώς λειτουργούν τα «κόλπα» που χρησιμοποιούνται στα ψηφιακά παιχνίδια και τις εφαρμογές για να κρατούν την προσοχή τους.
Το εργαστήριο δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να γίνουν οι ίδιοι «ήρωες» μιας ιστορίας που ξετυλίγεται σε διαφορετικά μέσα – επιτραπέζιο παιχνίδι, κάρτες, ψηφιακά εργαλεία και αφήγηση – και να ανακαλύψουν με τρόπο δημιουργικό και συνεργατικό πώς η υπεύθυνη στάση στο διαδίκτυο τα προστατεύει και τα ενδυναμώνει.
Τα ψηφιακά εργαλεία που θα αξιοποιηθούν είναι το Thinglink (για τη δημιουργία διαδραστικών εικόνων/χαρτών με κρυμμένες αποστολές) και το BookWidgets (για τη μετατροπή φύλλων εργασίας σε παιχνίδια), ώστε οι μαθητές να εμπλακούν σε βιωματικές δραστηριότητες που ενισχύουν την κριτική τους σκέψη και τη συνεργασία.
Οι δραστηριότητες θα περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, τη δημιουργία διαδραστικών χαρτών στο Thinglink όπου τα παιδιά θα ανακαλύπτουν κρυμμένα “hotspots” με αποστολές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων τους, καθώς και τη χρήση του BookWidgets για την επίλυση παιχνιδιών–γρίφων που συνδέονται με τα Fake News και τον διαδικτυακό εκφοβισμό.
Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, αναλαμβάνουν να ολοκληρώσουν συγκεκριμένες προκλήσεις που σχετίζονται με την ψηφιακή ασφάλεια, τον διαδικτυακό εκφοβισμό και τη διαχείριση προσωπικών δεδομένων. Οι αποστολές μπορεί να περιλαμβάνουν φωτογραφικές ή βιντεοσκοπημένες δραστηριότητες, δημιουργία μικρών αφηγήσεων, επίλυση γρίφων ή απαντήσεις σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, πάντα σε ένα πλαίσιο παιχνιδιού που ενθαρρύνει τη συνεργασία και την ενεργή συμμετοχή.
Το GooseChase λειτουργεί συμπληρωματικά με τα Thinglink και BookWidgets, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία gamification και transmedia storytelling: τα παιδιά ξεκινούν από έναν χάρτη με αποστολές (Thinglink), προχωρούν σε γρίφους και παιχνίδια (BookWidgets), και ολοκληρώνουν με δράσεις–αποστολές στο GooseChase, που δίνουν μια πιο βιωματική και «εξωστρεφή» διάσταση.
Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού, με διαφοροποιημένες δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικία. Έχει διάρκεια 80 λεπτά (δύο διδακτικές περίοδοι) και θα προσφέρεται από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Ιούνιο, σε πρωινές ώρες, στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος. Το εργαστήριο θα είναι εργαστηριακού τύπου, με τη συμμετοχή ολιγομελών τμημάτων, ώστε τα παιδιά να έχουν ενεργό ρόλο, να συνεργάζονται μεταξύ τους και να συμμετέχουν βιωματικά σε όλες τις δραστηριότητες.
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

Παιδιά και Οθόνες: Ισορροπία, Όρια και Υγιής Χρήση
Για Γονείς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Παιδιά και Οθόνες: Ισορροπία, Όρια και Υγιής Χρήση
Περιγραφή:
Το σεμινάριο απευθύνεται σε γονείς και εστιάζει στη διαχείριση του χρόνου που αφιερώνουν τα παιδιά στις οθόνες (υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, tablets, κονσόλες παιχνιδιών). Μέσα από πρακτικές συμβουλές και παραδείγματα, θα παρουσιαστούν τρόποι με τους οποίους οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν υγιείς ψηφιακές συνήθειες, να οργανώνουν τον χρόνο τους και να αξιοποιούν τις τεχνολογίες με ισορροπημένο τρόπο.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην κατανόηση των κινδύνων που συνδέονται με την υπερβολική ενασχόληση με τις οθόνες, στις σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές της διαστάσεις, στη σημασία της δημιουργίας οικογενειακών κανόνων και ορίων, στην προώθηση εναλλακτικών δραστηριοτήτων που ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση, καθώς και στη σύνδεση της σωστής χρήσης των οθονών με την προστασία προσωπικών δεδομένων και την ψηφιακή ασφάλεια.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, θα παρουσιαστεί ένα μοντέλο εφαρμογής εβδομαδιαίου προγράμματος χρήσης οθόνης, το οποίο οι γονείς μπορούν να υιοθετήσουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πρακτικές οδηγίες για τον καθορισμό χρόνου οθόνης ανάλογα με την ηλικία, ισορροπία ανάμεσα σε σχολικές, δημιουργικές, αθλητικές και οικογενειακές δραστηριότητες, καθώς και τρόπους παρακολούθησης της συνέπειας με ευέλικτα εργαλεία που ενθαρρύνουν τη συνεργασία παιδιών και γονιών.
Για τη διαχείριση του χρόνου οθόνης μπορούν να αξιοποιηθούν διάφορα ευέλικτα εργαλεία, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες κάθε οικογένειας. Ένα πρώτο σύνολο περιλαμβάνει οπτικά εργαλεία οργάνωσης, τα οποία δεν απαιτούν τεχνολογία. Για παράδειγμα, ένας πίνακας-ημερολόγιο τοίχου με διαφορετικά χρώματα για κάθε μέλος της οικογένειας μπορεί να βοηθήσει στον σαφή προγραμματισμό και στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων ή του χρόνου οθόνης. Παράλληλα, ένα «κουτί» ή «βάζο χρόνου», όπου τα παιδιά τοποθετούν χαρτάκια ή μάρκες που αντιστοιχούν σε λεπτά ή ώρες οθόνης, λειτουργεί ως απλό αλλά αποτελεσματικό εργαλείο οριοθέτησης. Όταν οι μάρκες τελειώσουν, δεν υπάρχει επιπλέον χρόνος για χρήση οθόνης. Επιπλέον, οι κάρτες δραστηριοτήτων, με προτάσεις όπως άθλημα, ανάγνωση ή επιτραπέζιο παιχνίδι, δίνουν στα παιδιά εναλλακτικές επιλογές και τα ενθαρρύνουν να ανακαλύψουν άλλες μορφές ψυχαγωγίας και δημιουργικότητας.
Για όσους γονείς προτιμούν ψηφιακές λύσεις, υπάρχουν διαθέσιμες εφαρμογές που διευκολύνουν την παρακολούθηση και τον έλεγχο. Το Family Link της Google ή το Screen Time της Apple επιτρέπουν τον καθορισμό και την παρακολούθηση του χρόνου χρήσης ανά εφαρμογή, ενώ το OurPact δίνει τη δυνατότητα προγραμματισμού «συμφωνημένων ωρών» οθόνης. Μια ακόμη ενδιαφέρουσα επιλογή είναι το Forest App, μέσα από το οποίο τα παιδιά «φυτεύουν δέντρα» κάθε φορά που μένουν μακριά από την οθόνη, καλλιεργώντας έτσι αυτορρύθμιση με παιγνιώδη τρόπο.
Τέλος, υπάρχουν και συνεργατικά εργαλεία που ενισχύουν την οικογενειακή αλληλεπίδραση. Ο πίνακας εβδομαδιαίας πρόκλησης, για παράδειγμα, λειτουργεί ως κίνητρο: αν όλα τα μέλη της οικογένειας τηρήσουν τους συμφωνημένους χρόνους οθόνης, στο τέλος της εβδομάδας επιβραβεύονται με μια κοινή δραστηριότητα, όπως μια εκδρομή ή μια επίσκεψη στον κινηματογράφο. Παράλληλα, το «συμβόλαιο οθόνης» μπορεί να αποτελέσει μια απλή γραπτή συμφωνία με τα παιδιά, στην οποία καταγράφονται οι κανόνες και οι επιβραβεύσεις, καλλιεργώντας υπευθυνότητα και αμοιβαία δέσμευση.
Ως πρακτικά εργαλεία θα παρουσιαστούν επίσης επιτραπέζια παιχνίδια που λειτουργούν ως εναλλακτικές και ενισχύουν την οικογενειακή αλληλεπίδραση. Παραδείγματα είναι το Outfoxed! (συνεργατικό παιχνίδι μυστηρίου που καλλιεργεί παρατηρητικότητα και κριτική σκέψη), το The Game of Life: Twists & Turns (εργαλείο για συζήτηση γύρω από επιλογές και υπευθυνότητα), το Hoot Owl Hoot! (ενίσχυση συνεργασίας και ενσυναίσθησης), το Dixit (προώθηση φαντασίας και συναισθηματικής έκφρασης), το Robot Turtles (εκμάθηση βασικών αρχών προγραμματισμού μέσα από αφήγηση), καθώς και παιχνίδια στρατηγικής και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως τα Qwirkle, Blokus, Sequence, Codenames και Telestrations.
Με αυτόν τον τρόπο, οι γονείς θα φύγουν από το σεμινάριο με πρακτικά μέσα, τόσο για την καθημερινή οργάνωση του χρόνου οθόνης όσο και για την εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στο οικογενειακό τους περιβάλλον.
Ακροατήριο: Γονείς
Διάρκεια: 80 λεπτά /
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: Πρωινός ή Απογευματινός Χρόνος

Καινοτόμες Προσεγγίσεις Gamification για Συμμετοχική και Ασφαλή Μάθηση
Για Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Θέμα σεμιναρίου: Καινοτόμες Προσεγγίσεις Gamification για Συμμετοχική και Ασφαλή Μάθηση
Περιγραφή:
Το σεμινάριο έχει στόχο να εισαγάγει τους/τις εκπαιδευτικούς στη χρήση της παιγνιοποίησης (gamification) ως καινοτόμου παιδαγωγικής προσέγγισης που ενισχύει τη συμμετοχή, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία των μαθητών/μαθητριών. Η παιγνιοποίηση αξιοποιεί μηχανισμούς και στοιχεία από τα παιχνίδια – όπως προκλήσεις, πόντους, επιβραβεύσεις και αφηγηματικά σενάρια – για να δημιουργήσει ελκυστικά μαθησιακά περιβάλλοντα, όπου οι μαθητές παρακινούνται να συμμετέχουν ενεργά και να αναπτύσσουν δεξιότητες με φυσικό και ευχάριστο τρόπο.
Μέσα από πρακτικά παραδείγματα και βιωματικές δραστηριότητες, θα παρουσιαστούν τρόποι με τους οποίους η παιγνιοποίηση μπορεί να ενσωματωθεί σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τα επίπεδα των μαθητών/μαθητριών. Παράλληλα, θα αναδειχθεί η συμβολή της στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακής ασφάλειας και στην προστασία προσωπικών δεδομένων, ενισχύοντας τη συνειδητοποίηση των μαθητών για τους κινδύνους αλλά και τις δυνατότητες του διαδικτύου.
Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με εργαλεία και τεχνικές gamification, να σχεδιάσουν δικές τους μαθησιακές παρεμβάσεις και να ανακαλύψουν πώς μπορούν να τις εφαρμόσουν άμεσα στην τάξη τους, ενισχύοντας τόσο τη μαθησιακή αποτελεσματικότητα όσο και την υπεύθυνη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.
Ακροατήριο: Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 60 λεπτά / Συνεδρία προσωπικού
Περίοδος προσφοράς: Νοέμβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (13:00-14:00)

Μαθαίνω για το ασφαλές διαδίκτυο μέσα από το παραμύθι και τη ζωγραφική
Για Μαθητές Νηπιαγωγείου
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Μαθαίνω για το ασφαλές διαδίκτυο μέσα από το παραμύθι και τη ζωγραφική
Περιγραφή:
Τα νήπια θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν για τη χρήση του ασφαλούς διαδικτύου μέσα από παραμύθια και ζωγραφιές. Το εργαστήρι θα ανταποκρίνεται στην ηλικία, τη συναισθηματική ωριμότητα και τη γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων (ηλικίες 4-6 ετών). Με παιγνιώδη τρόπο θα ενταχθεί η έννοια της ασφάλειας, της φιλίας και της αυτοπροστασίας, με στόχο την πρόληψη, την ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της ψηφιακής ψυχικής υγείας των μικρών παιδιών.
Ακροατήριο: Μαθητές Νηπιαγωγείου
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

Μαθαίνω για το ασφαλές διαδίκτυο μέσα από το παραμύθι και τη ζωγραφική
Για Α΄ και Β΄ Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Μαθαίνω για το ασφαλές διαδίκτυο μέσα από το παραμύθι και τη ζωγραφική
Περιγραφή:
Τα νήπια θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν για τη χρήση του ασφαλούς διαδικτύου μέσα από παραμύθια και ζωγραφιές. Το εργαστήρι θα ανταποκρίνεται στην ηλικία, τη συναισθηματική ωριμότητα και τη γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων (ηλικίες 4-6 ετών). Με παιγνιώδη τρόπο θα ενταχθεί η έννοια της ασφάλειας, της φιλίας και της αυτοπροστασίας, με στόχο την πρόληψη, την ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της ψηφιακής ψυχικής υγείας των μικρών παιδιών.
Ακροατήριο: Μαθητές Α΄ και Β΄ Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά /
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: Πρωινός (7:30 - 10:00) ή (10:30 - 13:00)

Διαχείριση άγχους και επιθετικών συμπεριφορών ως αποτέλεσμα της μη-σωστής χρήσης του διαδικτύου: οδηγός για εκπαιδευτικούς
Για Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Θέμα σεμιναρίου: Διαχείριση άγχους και επιθετικών συμπεριφορών ως αποτέλεσμα της μη-σωστής χρήσης του διαδικτύου: οδηγός για εκπαιδευτικούς
Περιγραφή:
Η σχολική ηλικία χαρακτηρίζεται από μεταβάσεις και αλλαγές που επηρεάζουν ψυχικά, σωματικά, πνευματικά και μαθησιακά όλα τα παιδιά. Σε όλες τις τάξεις του δημοτικού, τα περιστατικά επιθετικής συμπεριφοράς και διαχείρισης άγχους και ανασφάλειας που βιώνουν αρκετά παιδιά, έχουν αυξηθεί. Σε αυτό συμβάλει η πρόσβαση και η χρήση του διαδικτύου που συχνά είναι ανεξέλεγκτη στο σπίτι με επιπτώσεις στο σχολείο. Το σεμινάριο αυτό έχει στόχο να καθοδηγήσει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα διαχείρισης άγχους και επιθετικότητας στα παιδιά των δημοτικών σχολείων που πηγάζει από την ενασχόληση με το διαδίκτυο και επηρεάζει αρνητικά την ψυχική τους ευμάρεια και συναισθηματική σταθερότητα και υγεία.
Ακροατήριο: Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 60 λεπτά / Συνεδρία προσωπικού
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: Συνεδρία προσωπικού (13:00-14:00)

Ενδυναμώνοντας γονείς στην ψηφιακή εποχή: συμπερίληψη, καλές πρακτικές και συμβουλευτική για γονείς νηπίων και παιδιών σχολικής ηλικίας
Για Γονείς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου:
Ενδυναμώνοντας γονείς στην ψηφιακή εποχή: συμπερίληψη, καλές πρακτικές και συμβουλευτική για γονείς νηπίων και παιδιών σχολικής ηλικίας
Περιγραφή:
Στα πλαίσια επιμόρφωσης και ψηφιακής διαπαιδαγώγησης, το παρόν σεμινάριο έχει στόχο να συζητήσει και να μοιραστεί με γονείς νηπίων και παιδιών δημοτικής εκπαίδευσης, καλές πρακτικές ασφάλειας στην χρήση του διαδικτύου, μέτρα προστασίας της ψυχικής τους υγείας και περιορισμούς πρόσβασης σε ακατάλληλο περιεχόμενο ή περιεχόμενο που δεν συνάδει με την χρονολογική, γνωστική και συναισθηματική τους ωριμότητα. Το σεμινάριο στοχεύει στην ψηφιακή διαπαιδαγώγηση γονέων για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των νηπίων και των παιδιών τους, την δημιουργία θετικών προτύπων μίμησης ψηφιακής επικοινωνίας και την συνεργασία όλης της οικογένειας στην ανάπτυξη υγιών σχέσεων μεταξύ τους.
Ακροατήριο: Εκπαιδευτικοί Νηπιαγωγείου
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: Πρωινές ώρες (7:30 - 10:00) ή (10:30 - 12:00)

Νηπιακή Ψηφιακή Παιδαγωγική: το νηπιαγωγείο ως χώρος εκπαίδευσης της υγιούς και ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου
Για Εκπαιδευτικούς Νηπιαγωγείου
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου:
Νηπιακή Ψηφιακή Παιδαγωγική: το νηπιαγωγείο ως χώρος εκπαίδευσης της υγιούς και ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου
Περιγραφή:
Η νηπιακή ηλικία χαρακτηρίζεται από αλλαγές σε όλους τους τομείς ανάπτυξης, στον γλωσσικό, στον κοινωνικό, στον γνωστικό/μαθησιακό και στον συναισθηματικό. Τα νήπια πλέον έχουν πρόσβαση και στο διαδίκτυο, πολλές φορές χωρίς γονεϊκό έλεγχο. Οι επιπτώσεις της μη-υγιούς, ανασφαλούς και χωρίς-όρια πρόσβασης στο διαδίκτυο είναι εμφανείς στη συμπεριφορά, στην αλληλεπίδραση με συνομηλίκους, στο παιχνίδι και στη μαθησιακή εξέλιξη των νηπίων γενικότερα. Το σεμινάριο αυτό έχει στόχο να καθοδηγήσει τις νηπιαγωγούς σε θέματα διαχείρισης δύσκολων συμπεριφορών στα νήπια που πηγάζει από την ενασχόληση με το διαδίκτυο και επηρεάζει αρνητικά την ψυχική ευμάρεια των νηπίων και του νηπιαγωγείου γενικότερα.
Ακροατήριο: Εκπαιδευτικούς Νηπιαγωγείου
Διάρκεια: 60 λεπτά / Συνεδρία Προσωπικού
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: Μεσημέρι (13:00 - 14:00)

Παίζουμε και μαθαίνουμε: Θετικό ψηφιακό περιεχόμενο και καλές πρακτικές μέσα από τα παιχνίδια
Για Μαθητές Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου:
Παίζουμε και μαθαίνουμε: Θετικό ψηφιακό περιεχόμενο και καλές πρακτικές μέσα από τα παιχνίδια
Περιγραφή:
Το σεμινάριο έχει ως στόχο να δείξει στους μαθητές Δημοτικού πώς οι χαρούμενες στιγμές, η συνεργασία και η φαντασία που προκύπτουν μέσα από τα επιτραπέζια παιχνίδια μπορούν να μετατραπούν σε θετικό ψηφιακό περιεχόμενο και σε καλές πρακτικές στον ψηφιακό κόσμο.
Μέσα από παιχνίδια όπως τα Googly Eyes, Mouse Trap, Bookworm, Monster Splat, The Game of Life – Super Mario edition, Harry Potter – Stupefy! και The Dog Game, I’m a Celebrity – Get Me Out of Here! Οι μαθητές θα ανακαλύψουν πώς μπορούμε να μοιραζόμαστε δημιουργικές και θετικές εμπειρίες, αποφεύγοντας τα αρνητικά παραδείγματα. Το σεμινάριο περιλαμβάνει βιωματικές δραστηριότητες, ομαδική συνεργασία και συζήτηση. Το σεμινάριο δεν είναι μόνο μια δραστηριότητα, αλλά ένα ταξίδι όπου το παιχνίδι γίνεται γέφυρα προς τη δημιουργικότητα και το γέλιο μετατρέπεται σε μάθημα ζωής· μια ευκαιρία για τα παιδιά να δουν ότι ο ψηφιακός κόσμος μπορεί να είναι τόσο φωτεινός και θετικός, όσο οι στιγμές που μοιράζονται μαζί στην πραγματική ζωή.
Ακροατήριο: Για Μαθητές Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Νοέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: Πρωί(07:30 - 10:00), Μεσημέρι (10:30 - 13:00)

Το Διαδίκτυο στη ζωή μας και στη ζωή των παιδιών μας
Για Γονείς, Εκπαιδευτικούς
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Το Διαδίκτυο στη ζωή μας και στη ζωή των παιδιών μας
Περιγραφή:
Είναι μια παρουσίαση προσαρμοσμένη για γονείς. Παρουσιάζονται όλοι οι κίνδυνοι, που μπορεί κάποιος/α να συναντήσει κατά τη χρήση του διαδικτύου και δίνονται χρήσιμες συμβουλές, βοηθώντας τους γονείς να κρατήσουν μια σωστή και υπεύθυνη στάση και στο πώς να διαχειριστούν διάφορες καταστάσεις / συμπεριφορές ή και περιστατικά, που αφορούν την υπερβολική ή την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου.
Ακροατήριο: Γονείς, Εκπαιδευτικοί
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30 - 13:00) απόγευμα

Διαδίκτυο, ένα εργαλείο για όλους
Για Μαθητές Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Διαδίκτυο, ένα εργαλείο για όλους
Περιγραφή:
Είναι μια διαδραστική διάλεξη, μέσω power point, με video και άλλο υλικό, η οποία βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίσουν τους διάφορους κινδύνους που ελλοχεύουν, με τη χρήση του Διαδικτύου και τους καθοδηγά πώς να κρατήσουν μια υπεύθυνη στάση και να προστατεύσουν τους εαυτούς τους.
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης:
πρωί (7:30 - 10:00)

Online-Gaming-Social media - Τρόποι προστασίας
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου /Τεχνικής Σχολής
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Online-Gaming-Social media - Τρόποι προστασίας
Περιγραφή:
Συμβουλές για ασφαλή χρήση των κοινωνικών δικτύων / online gaming και ανάδειξη των διαφόρων κινδύνων που ελλοχεύουν από τη χρήση τους και πως οι έφηβοι μπορούν να υιοθετήσουν μια υπεύθυνη στάση.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου /Τεχνικής Σχολής
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (7:30-10:00)

Αντιμετωπίζουμε την παραπληροφόρηση
Για Μαθητές Ε΄ - Στ΄ Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Αντιμετωπίζουμε την παραπληροφόρηση
Περιγραφή:
Μέσα από τη μελέτη και συζήτηση ειδήσεων οι μαθητές/τριες καλούνται να εντοπίσουν κριτήρια τα οποία είναι σημαντικά για την αξιολόγηση των ειδήσεων ως προς την αξιοπιστία τους και τα μηνύματα τα οποία μεταδίδουν.
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες αναμένεται ότι μετά το μάθημα θα είναι σε θέση να:
- Θέτουν κριτήρια αξιολόγησης της αξιοπιστίας μιας είδησης.
- Διαχωρίζουν τις ψευδείς από τις αληθείς ειδήσεις.
- Εντοπίζουν στοιχεία της είδησης που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
- Αξιολογούν την αξιοπιστία της είδησης χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα κριτήρια.
- Να αντιλαμβάνονται την ανάγκη για έλεγχο και διασταύρωση των ειδήσεων που διακινούνται στο διαδίκτυο.
Ακροατήριο: Μαθητές Ε΄και Στ΄Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Η διαφήμιση στη ζωή μας
Για Μαθητές Α΄- Γ΄ Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Η διαφήμιση στη ζωή μας (Α΄- Γ΄ Δημοτικού)
Περιγραφή:
Το μάθημα αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους μαθητές να σκέφτονται κριτικά σχετικά με τις λειτουργίες των Μέσων Ενημέρωσης και του περιεχομένου που παρουσιάζεται σε αυτά, μέσα από τη μελέτη και συζήτηση διαφημίσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές αναμένεται ότι μετά το μάθημα θα είναι σε θέση να:
- Αναφέρουν πού συναντούν διαφημίσεις στην καθημερινή ζωή τους.
- Αναφέρουν τον σκοπό συγκεκριμένων διαφημίσεων.
- Εντοπίζουν το προϊόν της διαφήμισης.
- Εντοπίζουν την ομάδα πληθυσμού στην οποία απευθύνονται οι διαφημίσεις.
- Χρησιμοποιούν το κατάλληλο λεξιλόγιο που αφορά στη διαφήμιση (Μ.Μ.Ε., προϊόν, ομάδα πληθυσμού, καταναλωτής, μήνυμα).
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Οι ειδήσεις σήμερα : αξιόπιστες ή μυθεύματα; Κριτήρια αξιολόγησης των ειδήσεων
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου /Τεχνικής Σχολής
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Οι ειδήσεις σήμερα: αξιόπιστες ή μυθεύματα; Κριτήρια αξιολόγησης των ειδήσεων
Περιγραφή:
Μέσα από τη μελέτη και συζήτηση ειδήσεων oι μαθητές/τριες καλούνται να εντοπίσουν κριτήρια τα οποία είναι σημαντικά για την αξιολόγηση των ειδήσεων ως προς την αξιοπιστία τους και τα μηνύματα τα οποία μεταδίδουν. Γίνεται αναφορά τόσο στα αντικειμενικά κριτήρια όσο και στα υποκειμενικά κριτήρια αξιολόγησης της είδησης ωστόσο, η έμφαση δίνεται στην ανάλυση των αντικειμενικών κριτηρίων, όπως για παράδειγμα στα ερωτήματα που τίθενται για να αξιολογηθεί μια είδηση και σχετίζονται με το συντάκτη της είδησης και το μέσο μετάδοσής της (πηγή), αλλά και με το περιεχόμενο της είδησης.
Η όλη συζήτηση δομείται στη βάση ειδήσεων από διάφορες πηγές που θα δοθούν στους/στιςμαθητές/τριες και μέσα από την ανάγνωση και τον σχολιασμό εξάγονται τα βασικά κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των ειδήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό δίνεται η ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να εκφράσουν την άποψή τους και να διερωτηθούν πως αξιολογούν τις ειδήσεις. Ποια κριτήρια χρησιμοποιούν για να αποφασίσουν αν η είδηση είναι ή φαίνεται μόνο αξιόπιστη. (ζητούμε από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν και να καταγράψουν ποια κριτήρια χρησιμοποιούν για να αξιολογήσουν την είδηση).
Ακολούθως γίνεται αναφορά και προβάλλεται το διαδικτυακό παιχνίδι Bad News Game.
ΑκροατήριοΜαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου/Τεχνικής Σχολής,
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος, Νοέμβριος, Μάρτιος, Απρίλιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Η διαφήμιση στη ζωή μας
Για μαθητές Δ' - ΣΤ΄ Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Η Διαφήμιση στη ζωή μας
Περιγραφή:
Μέσα από διάφορες δραστηριότητες, τα παιδιά εντοπίζουν και συζητούν τα μηνύματα που προβάλλουν οι διαφημίσεις, ειδικά σε σχέση με τα δύο φύλα. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές αναμένεται ότι μετά το μάθημα θα είναι σε θέση να:
- Εντοπίζουν το προϊόν της διαφήμισης.
- Επισημαίνουν τα διάφορα στοιχεία που αποτελούν τη διαφήμιση (σενάριο, ήρωες, εικόνα, χρώμα, γραπτό κείμενο, ήχοι- μουσική επένδυση).
- Αναφέρουν πώς τα πιο πάνω στοιχεία συνδέονται με το είδος του προϊόντος και το στοχευόμενο καταναλωτικό κοινό.
- Μετατρέπουν μία διαφήμιση σε σύντομη ιστορία.
- Εντοπίζουν και αξιολογούν τα στερεότυπα των φύλων όπως αυτά προβάλλονται στα Μέσα.
- Εκφράζουν άποψη σχετικά με το γιατί τα στερεότυπα των φύλων μπορούν να είναι περιοριστικά.
- Δημιουργούν στο χαρτί μία διαφήμιση αναφέροντας το προϊόν που διαφημίζουν, τους ήρωες, εικόνα, χρώμα, ήχους- μουσική επένδυση, γραπτό κείμενο που θα χρησιμοποιήσουν και δικαιολογούν τις επιλογές αυτές.
- Γράφουν το σενάριο μίας διαφήμισης.
Ακροατήριο: Μαθητές Δ' - ΣΤ΄Δημοτικού
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Ιανουάριος, Απρίλιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Διαδικτυακή φήμη και ψηφιακό αποτύπωμα
Για Μαθητές Γυμνασίου
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Διαδικτυακή φήμη και ψηφιακό αποτύπωμα
Περιγραφή:
Το εργαστήριο αυτό στοχεύει στο να κατανοήσουν οι μαθητές βασικές αρχές λειτουργίας των διαδικτυακών πλατφόρμων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μετά την ολοκλήρωσή του αναμένεται ότι οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Διακρίνουν ποια είναι τα προσωπικά τους δεδομένα
- Καταλαβαίνουν την ανάγκη προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων στο ψηφιακό περιβάλλον
- Κατανούν πως δημιουργείται το ψηφιακό αποτύπωμα και η ψηφιακή φήμη.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Φεβρουάριος, Μάρτιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Αντιμετωπίζοντας με επιτυχία την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου / Τεχνικής Σχολής
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Αντιμετωπίζοντας με επιτυχία την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις
Περιγραφή:
Στη θεματική αυτή μαθαίνουμε πρακτικούς, χρήσιμους και εύκολους τρόπους να αναγνωρίζουμε την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις και έτσι να τις απορρίπτουμε.
Αρχικά, διασαφηνίζονται οι όροι: παραπληροφόρηση και ψευδής είδηση και αναφέρονται οι λόγοι/αίτια αύξησης της παραπληροφόρησης και της διάδοσης ψευδών ειδήσεων σήμερα.
Στη συνέχεια, συζητούμε αν το φαινόμενο είναι σύγχρονο ή αν υπήρχε και στο παρελθόν, αλλά ενδεχομένως σε διαφορετικό βαθμό. Αυτό θα γίνει μέσα από την προβολή και συζήτηση παραδειγμάτων.
Ακολούθως, εντοπίζουμε και συζητούμε γιατί το προβληματικό αυτό φαινόμενο είναι ίσως πιο έντονο σήμερα. Η συζήτηση αναμένεται να μας οδηγήσει στο να κατανοήσουμε τι είναι δημοσιογραφία των πολιτών και να καταλάβουμε τι είναι αυτό που τη διαφοροποιεί από την επαγγελματική δημοσιογραφία.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου, Μαθητές Τεχνικής Σχολής
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Οκτώβριος - Απρίλιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Η διαμόρφωση της ταυτότητας στα κοινωνικά δίκτυα
Για Μαθητές Γυμνασίου / Λυκείου /Τεχνικής Σχολής
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Θέμα σεμιναρίου: Η διαμόρφωση της ταυτότητας στα κοινωνικά δίκτυα
Περιγραφή:
Σε αυτό το εργαστήριο συζητούμε τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η συμμετοχή μας σε αυτά, ειδικότερα με τη δημιουργία προφίλ σε διάφορες εφαρμογές και τη συνεχή ενημέρωσή τους, συμβάλλουν στη διαμόρφωση της ταυτότητάς μας στα κοινωνικά δίκτυα και στο ψηφιακό περιβάλλον. Αναλύουμε επίσης τα σημεία στα οποία συγκλίνουν ή / και αποκλίνουν η ψηφιακή ταυτότητα και η ταυτότητα στην πραγματικότητα εκτός του ψηφιακού περιβάλλοντος. Η συζήτηση γίνεται με αφορμή την προβολή ενός σύντομου φιλμ (A social life της Kerith Lemon, διάρκειας 8 λεπτών).
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου αναμένεται ότι οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Συζητούν γύρω από τη διαμόρφωση ταυτότητας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
- Κατανοούν πώς η σχέση μας με τα Μέσα και ειδικότερα τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης διαμορφώνει την ταυτότητά μας.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου, Μαθητές Λυκείου/Τεχνικής Σχολής
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Δεκέμβριος, Απρίλιος
Ώρες υλοποίησης: μεσημέρι (10:30-13:00)

Ο Μαγικός Κόσμος της Κυβερνοασφάλειας
Για Μαθητές Δημοτικού
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: ΑΡΧΗ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Θέμα σεμιναρίου: Ο Μαγικός Κόσμο της Κυβερνοασφάλειας
Περιγραφή:
Διασκεδαστικό και εκπαιδευτικό εργαστήριο το οποίο παρουσιάζει στα παιδιά του Δημοτικού τον συναρπαστικό κόσμο του διαδικτύου και την σημασία της ασφαλούς πλοήγησης του.
Μέσα από παραδείγματα/ ερωτήσεις και διαδραστικές συμβουλές τα παιδιά θα μάθουν:
- Τι είναι το διαδίκτυο και πώς το χρησιμοποιούμε καθημερινά
- Συνηθισμένους διαδικτυακούς κινδύνους όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός, οι απάτες και οι άγνωστοι του διαδικτύου
- Πώς να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα
- Τη σημασία των ισχυρών κωδικών και του να ζητούν βοήθεια από έμπιστους ενήλικες
- Πώς να είναι ευγενικοί και υπεύθυνοι ψηφιακοί πολίτες
Ακροατήριο: Μαθητές Δημοτικού
Διάρκεια: 40 λεπτά / 1 διδακτική περίοδος ή 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Νοέμβριος - Ιούνιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), μεσημέρι (10:30-13:00)

Αποκωδικοποιώντας τις Κυβερνοεπιθέσεις: Οδηγός Επιβίωσης στον Ψηφιακό Κόσμο
Για Μαθητές Γυμνασίου /Λυκείου/ Τεχνικής Σχολής, Γονείς, Εκπαιδευτικοί
Στοιχεία Σεμιναρίου
Συντονιστής: Cyprus Computer Society
Θέμα σεμιναρίου: Αποκωδικοποιώντας τις Κυβερνοεπιθέσεις: Οδηγός Επιβίωσης στον Ψηφιακό Κόσμο
Περιγραφή:
Η καθημερινότητά μας είναι γεμάτη με νέες και περίεργες ορολογίες γύρω από την κυβερνοασφάλεια, όπως και με τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να μας χακάρει. Σε αυτή την παρουσίαση θα εξερευνήσουμε 16 διαφορετικές μορφές επιθέσεων, θα μάθουμε πώς να τις αναγνωρίζουμε και, το πιο σημαντικό, πώς να προστατευόμαστε από αυτές. Οι βασικές κατηγορίες περιλαμβάνουν: Malware, Social Engineering, Grooming, Phishing, Social Media Threats, IoT Attacks, Ransomware, Rootkit, Pharming, Cryptojacking, Zero Day, DoS και DDoS. Θα έχετε πρόσβαση σε δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό και αν επιθυμείτε θα μπορείτε να συμμετέχετε σε διαδικτυακή εξέταση, ώστε να λάβετε σχετικές πιστοποιήσεις των γνώσεων σας.
Ακροατήριο: Μαθητές Γυμνασίου /Λυκείου / Τεχνικής Σχολής / Γονείς
Διάρκεια: 80 λεπτά / 2 διδακτικές περίοδοι
Περίοδος προσφοράς: Νοέμβριος - Μάιος
Ώρες υλοποίησης: πρωί (07:30-10:00), (10:30-13:00)